Hvornår skal du give firmagaver og til hvem?

Du behøver ikke kun sende firmagaver en gang om året til jul. Din virksomhed kan skille sig positivt ud, hvis I planlægger udsendelsen af firmagaver til jeres vigtigste målgrupper, på tidspunkter, hvor de er mere berettiget og derfor får langt større effekt hos modtageren. Som en tommelfingerregel, skal du give firmagaver til dem, som øger værdien af den virksomhed. Det er som regel kunder, medarbejdere og leverandører. Her giver vi dig et par vigtige tips til hvilke gaver, du skal give til dine vigtigste målgrupper og hvornår, du skal sende dem.

Firmagaver til kunder

fimagaverDu bør sende en firmagave til alle dine kunder minimum én gang om året. En lille anerkendelse i form af en firmagave vil holde dig top-of-mind hos dine kunder. En firmagave signalerer, at du viser interesse for dine kunder, og det er med til vedligeholde og styrke jeres relation.

Hvis din virksomhed har få kunder, som lægger store ordrer, er det vigtigt, at du, så vidt muligt, giver personlige gaver. Derfor er det vigtigt, at du sætter dig ind i kundens vaner og fritidsaktiviteter. Spørg evt. de sælgere eller konsulenter, som arbejder med kunden til hverdag.   

Det kan fx være, at en kunde under en forretningsmiddag udviser stor interesse og viden om vin. Eller måske har du mødt kunden på golfbanen eller som en ivrig fodbold fan til en fodboldkamp. Med denne indsigt i kunders interesser, kan du give firmagaver, som de vil blive glade for, og de vil samtidig anerkende, at du har gjort en indsats for at finde en firmagave, som vil glæde netop dem.

Hvis din virksomhed har mange kunder med mindre ordre og det derfor praktisk umuligt at give alle kunder personlige gaver, så er din udfordring at finde en firmagave, som vil glæde de fleste af dine kunder.

Powerbanks med logo

firmagaverHer kan en powerbank med jeres firmalogo være en god idé. Det er de færreste, som ikke kender til udfordringen med, at telefonen løber tør for strøm på uheldige tidspunkter. Powerbanks med logo behøver ikke være dyre. De kan fås fra ned til 39 kr pr stk inkl. logotryk og fragt. Derfor er en powerbank en kosteffektiv firmagave, som har stor nytteværdi for kunden. Du kan se vores udvalg af powerbanks med logo her: http://logopowerbank.dk/collections/powerbanks-til-erhverv-og-firmagaver

Timing og etikette

Det er også vigtigt, at du er opmærksom på timingen i forbindelse med udsendelse af firmagaver. De fleste virksomheder udsender kun firmagaver én gang om året til jul. Men du har mulighed for at skille dig positivt ud ved at udsende firmagaver på tidspunkter, som er meget mere relevante for kunden. Det kan fx være i forbindelse med, at I har afsluttet et større projekt, eller kunden har gennemført en større produktlancering eller en anden form for milepæl. I denne situation vil kunden føle sig set og værdsat, og din firmagave vil få langt større betydning og blive husket af kunden. Så det handler altså om at imødekomme kundens behov frem for dine egne.

Derfor er det også lige så vigtigt at undgå at sende firmagaver på upassende tidspunkter. Det kan fx være i forbindelse med, at I ligger i budkrig om en større opgave med en af jeres konkurrenter. Her kan en firmagave blive set som et signal om, at man forsøger at ‘købe’ sig til en fordel i denne konkurrence.  

Firmagaver til medarbejdere

Medarbejdere forventer en firmagave mindst en gang om året som en tak for deres indsats fra deres arbejdsgiver. Disse firmagaver gives typisk én gang om året til jul. Hvis du har en mindre virksomhed, kan det være en god idé at målrette gaverne til de enkelte medarbejdere, som det er tilfældet med kunder, beskrevet ovenfor. Dog er det vigtigt, at du ikke differentierer for meget i forhold til firmagavernes værdi, da dette kan skabe unødig splid og misundelse blandt medarbejderne.

Autencitet

Hvis du har en større virksomhed med mange medarbejdere, er det også vigtigt, at du finder en gave, som vil skabe glæde og anerkendelse hos alle medarbejdere. Generelt gælder det, at det ikke er gavens værdi, der er det vigtigste. Det er lige så meget måden, den bliver leveret på.

Et autentisk takkekort, hvor den øverste leder takker og anerkender de ansattes uvurderlige indsats i året, der er gået, vil ofte have større værdi end selve firmagaven. Det er dog vigtigt, at du giver samme type gaver til alle medarbejdere, eller de selv har mulighed for at vælge en gave, der repræsenterer samme værdi. Ansatte vil med stor sandsynlighed tale med hinanden om de firmagaver, de har fået, og hvis nogle ansatte føler sig mindre værd pga. at de har fået mindre firmagaver end andre kolleger, kan firmagaven få en negativ effekt.

Firmagaver til leverandører

Det kan give mening at inkludere udvalgte typer af leverandører i den årlige firmagave. Det kan være faste konsulenter, som løbende hjælper din virksomhed med at vedligeholde forretningen og skabe positive resultater.

Det kan også være en god idé at sende mere personlige firmagaver til leverandører, som har ydet en ekstraordinær indsats for din virksomhed, fx i forbindelse med en større lancering eller levering af et større projekt. Her gælder det ligesom for kunderne, at det kan være en god idé at sætte sig ind i den enkelte leverandørs præferencer og målrette firmagaven efter dette.

Kontakt os

Hvis du har brug for rådgivning om firmagaver eller spørgsmål til vores produkter, er du meget velkommen til at kontakte os på 70200106 / info@logopowerbank.dk



Skriv en kommentar